KOBİDER: Trabzon Ekonomik Yönden Hak Ettiği Yerde Değil
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Genel Başkanı Nurettin Özgenç; Trabzon coğrafi yapısı büyük ölçekli sanayi tesislerinin kurulması için elverişli değildir. Ancak küçük ve orta ölçekli sanayi tesislerinin sayısı olması gerekenden daha azdır. Bunu etkileyen faktörlerin başında arazi yapısının dar ve engebeli oluşu gelmektedir. Türkiye'de en dar araziye sahip illerden biri Trabzon olmasına rağmen, nüfus yoğunluğu oldukça fazladır. İş sahalarının az oluşundan dolayı işsizlik oranları diğer illere göre daha fazladır. Kuzeyinde Karadeniz, güneyinde Gümüşhane ve Bayburt, doğusunda Rize, batısında Giresun ili bulunan Trabzon bir merkez olmasına rağmen ekonomik açıdan istenilen seviyede değildir.
Trabzon sanayisinin gelişememesinde ilin coğrafi yapısının etkin rol oynamasının yanında, devlet yatırımlarından yeterli payı alamaması da önemli etkendir. Yeterli derecede tarım arazisi olmadığından tarımsal ürünler yetiştirememektedir ve Orta ölçekli sanayinin de az oluşundan dolayı ortalama olarak yılda ancak 600.00 bin dolar ihracat yapılabilmektedir. Küçük ve Orta ölçekli sanayileşmede en önemli unsur olan Organize Sanayi Bölgeleri (OSB) ise kentte yeni yeni yapılmaktadır. Lakin bu OSB'lerinin tam kapasite çalışabilmeleri için de KOBİ'ler desteklenmelidirler.
Trabzon'da sanayi sektörünün istihdama katkısı diğer sektörlere nazaran oldukça düşüktür.Trabzon'da işsizlik sorunu günden güne artmaktadır. Nüfus artışına paralel olarak açılan iş sahaları işsizliğin önlenmesinde yeterli olmamaktadır.Diğer taraftan tarım alanlarının nüfus artışı nedeniyle bölünmesi ve konut yapımına tahsis edilmesi, köylerde geçim sıkıntısına neden olmakta ve bunun sonucunda köyden şehir ve ilçelere göç oluşturmakta ve bu durum şehir ve ilçelerde mevcut olan işsizliğin büyümesine neden olmaktadır.
2009 yılı Adrese Dayalı Nüfus Sayımı sonuçlarına göre 765.127 olan nüfusun 400 bini aşkın nüfus şehirlerde kalanı ise köylerde yaşamaktadır. 2009 yılı sonu itibariyle resmi verilere göre kayıtlı işsiz sayısı 15.226 kişidir. Bu demektir ki ülke genelinde yüzde 14 ler seviyesinde olan işsizlik oranı Trabzon'da yüzde 20'yi geçmiştir.
Trabzon kültürel ve sosyal yönden gelişmiş olmasına rağmen, arzulanan ekonomik gelişmeyi sağlayamamıştır. Trabzon ekonomisi günümüzde dahi tarım ve hayvancılığa dayanmaktadır; nüfusun % 65′i geçimini bu yolla sağlarken kalan % 35′ oranında ki kesim de ticaret, sanayi, el sanatları, taşımacılık, inşaat ve hizmet alanında istihdam oluşturmaktadır.
KOBİ'lerin kalkınmasını kendine misyon edinen KOBİDER her zaman ve her platformda savunduğu ulusal basının gündemine taşıdığı Trabzon-Erzincan Demiryolu'nun hayata geçmesi en büyük arzumuzdur.Bu yatırım ile bölgenin ticaret hacminin artacağını ve göçün tersine dönecek olduğuna inancımız tamdır.Trabzon-Erzincan Demiryolu projesinin biran önce tamamlanarak öncelikli projeler arasında yer almalıdır. Çünkü Trabzon açısından hayati önem taşıyan bu proje bölgenin kalkınabilmesi için tez zamanda yapılmalıdır.
Trabzon, tarihi, kültürel ve turistik yönden zengin bir yapıya sahiptir. Fakat bu unsurlarla kentin ekonomisini kalkındıracak kadar gelir elde etmemektedir. Farklı gelir kaynakları oluşturulmalı ve bu konuda rasyonel bir çalışma yapılmalıdır. Son yıllarda Yayla Turizmi (Doğa turizmi) Trabzon turizmine yeni bir boyut kazandırmıştır. Fakat bu hususta daha gerçekçi adımlar atılmalıdır.
Şöyle ki; (Araklı-Pazarcık, Araklı-Yeşilyurt-Yılantaş, Araklı Turizm Merkezi), Bakanlar Kurulu kararı ile “Turizm Merkezi” ilan edilmiştir. Turizm merkezi denilen yerlerde devlet 3 katlı bir bina yapmış çatısı çatılmış, tuğlası örülmüş öylece duruyor. Aynı şekilde 5 km. ilerisinde bulunan diğer yaylalar ile bağlantı yolu bile olmayan Ortakıran yaylasında İl Turizm Müdürlüğü gecekondu şeklinde bir bina ve karşısına çeşme ve tuvalet yaptırmış ama kullanılamadığından dolayı atıl durumda kalmıştır.
Bu tür popülist politikalar sonucu yapılan göstermelik binalar ölü yatırımlardır bu tesislere ulaşım sağlanması için öncelikle yolları yapılmalıdır ve yollara yön tabelası konulmalıdır. İyileştirilmiş yolları ve bağlantı yollarının olmaması halinde ne vatandaşa ne de kamuya bir faydası olacaktır. Bunların yapılmaması halinde yayla turizminin nasıl gelişeceğini anlamakta güçlük çekiyoruz.
Cumhuriyet Tarihinin en büyük kırsal kalkınma projesi olan kısa adı “KÖYDES” olan “Köy Alt Yapısını Destekleme Projesi”nin amacına hizmet edebilmesi için yayla yollarına bakım yapılmalıdır.Sn. Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN'ın Türkiye'de “yolu ve suyu olmayan köy kalmayacak “ düşüncesinden hareketle Araklı Ortakıran yaylası ile Alçakdere yayla yolunun birleştirilmesinin gerekli olduğuna inanıyoruz.
KOBİDER olarak biz;Trabzon'da ekonomiyi her açıdan büyütmek arzusundayız. Sadece imalat sanayi ve ticarette değil hizmet sektöründe, inşaat sektöründe olmak üzere tüm sektörlerde her konuda ekonominin büyümesi için çaba sarf ediyoruz. Trabzonlu olmanın da bir özelliği de daima daha yukarı hedeflere yürümektir. Bu şehrin insanları ülke siyasetinde,ekonomisinde ve sporda çok önemli başarılara imza atmıştır.
Trabzon elbette kendisine has özellikleri olan bir ilimiz. Yerel yöneticileri,işdünyası,sivil toplum kuruluşlarıyla şehrin geleceği adına birbiri ile dayanışmayı en üst düzeye çıkarmayı başarmış insanların şehri.