Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç Trabzon Gazeteciler Cemiyeti'nde düzenlediği basın toplantısında Asrın projesi olarak nitelenen "Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu” hattı açıldı. Hattın açılması nedeniyle Bakü'de düzenlenen törende konuşan Cumhurbaşkanı Erdoğan "Bugün istikbalimiz için çok önemli adımlar atıyoruz. Bu proje ile Asya, Avrupa Ve Afrika’yı birbirine bağlıyoruz." dedi.
Ayrıca bu projenin önemine vurgu yapan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, “kararlılığımızın ve vizyonumuzun ortak kararı olan bu proje çok önemli. Bu proje zahmetle yapıldığı için çık kıymetlidir. Bizler dünyanın kalbi olan son derece stratejik bir coğrafya da yaşıyoruz. Proje ülkelerimizin gelişimine katkı sağlayacak. Proje nakliyeciler açısından en avantajlı imkanları sunacak. Bu proje ile bağlantılı olarak bugüne kadar bir çok hizmeti halka sunduk. Marmaray hızlı tren hatlarının inşası İstanbul'a inşa ettiğimiz ve üzerinde raylı sistem geçişi olan 3. köprü bunlardan bazılarıdır. Bakü Tiflis Kars demiryolu projesinin etkinlik ve cazibesini daha da artırdık." diye belirtti. Ülkesini seven herkes gibi bizlerde tüm bunlara katılıyor ve destekliyoruz. Ancak "Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu” hattı ile Asya, Avrupa ve Afrikayı birbirine bağlayan Türkiye’nin, komşu sayılabilecek illeri olan Trabzon ve Erzincan’ı demiryolu ile birbirine bağlayamamasını doğrusu anlamış değiliz.
Türkiye hızlı tren ağlarıyla donatılıyor ancak..
Cumhurbaşkanı Erdoğan Türkiye'nin ulaşımına dair yapılan ve yapılacak önemli projelerden bahsetti ancak Trabzon-Erzincan Demiryolu Projesinden bahsetmemesi bölgede endişeye neden olmaktadır.
Nitekim Türkiye’nin 2009 yılı itibarıyla yüksek hızlı trenle tanıştığını ve şu ana kadar yapılan YHT hattı uzunluğunun bin 213 kilometreyi bulduğu biliniyor. Bu bağlamda Trabzon-Erzincan arası Demiryolu çalışmaları da 2009 yılında başlamış olmasına rağmen hala gözle görülür, kayda değer, somut anlamda bir çalışma olmadığı görülmektedir.
Trabzon -Erzincan Demiryolu Projesinin esamisi yok
Nitekim Türkiye’nin dört bir yanını hızlı tren (HT) ve Yüksek Hızlı Tren (YHT) hatlarıyla birbirine bağlandığını belirten Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, "Şu ana kadar bin 213 kilometre YHT hattının yapımı tamamlandı. 3 bin kilometrelik YHT ve HT hattının inşası devam ediyor. Bununla birlikte 5 bin 277 kilometrelik YHT ve HT hattının etüt-proje çalışmalarını da sürdürüyoruz" şeklinde açıklama yapmalarına rağmen Trabzon -Erzincan Demiryolu Projesinin esamisinin olmaması ‘Acaba bu proje hayata geçmeyecek mi’ endişesi doğurmaktadır.
Böyle bir hattın doğu Karadeniz bölgesine ekonomik getirisi olacağı gibi sosyal olarak ta refah getirecektir. Yaklaşık 50 yıl sonra başlatılan yeni demiryolu hattı yapımından Doğu Karadeniz Bölgesi de elbette nasibini almalı. Ayrıca Erzincan-Trabzon Demiryolu projesi hayat bulduğunda tarih bunu yazacaktır ve bunu gerçekleştirenler tarih önünde hayır ile yad edileceklerdir.
Türkiye’de hayal denilen projeler hayata geçiyor ama…
Türkiye’nin yaklaşık yarım asırlık hayali olan yüksek hızlı demiryolu projeleri gerçekleştirilmiştir. Ankara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya ve Konya- Eskişehir-İstanbul Yüksek Hızlı Demiryolu hatları tamamlanmış ve hizmete açılmıştır. Yüksek hızlı demiryolu hattına sahip dünyada 8. , Avrupa’da 6. ülke konumuna yükselen Türkiye’de artık yepyeni bir dönem başlamıştır. Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Demiryolu hattı 2018 yılı sonunda; çalışmaları yoğun bir şekilde sürdürülmekte olan Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Demiryolu hattı ve Ankara-Bursa hattının ise 2019 yılında tamamlanarak işletmeye açılması planlanmaktadır.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu ve Marmaray/ Boğaz Tüp Geçişiyle Modern Demir İpekyolu hayata geçirilmekte, Uzak Asya-Batı Avrupa demiryolu koridoru işlevsel kılınmaktadır. İstanbul’da, bir buçuk asırlık rüyamız olan, dünya otoritelerinin mühendislik harikası olarak kabul ettiği, çift akıntının olduğu Boğaz’da, balıkların bile göç yolları dikkate alınarak yapılan, çevreci, dünyanın en derin batırma tüp tüneli tekniğiyle inşa edilen Marmaray 2013 yılında hizmete alınmıştır. Aynı şekilde dünyanın en uzun 3. çift tüplü tüneli olan Ovit Tüneli gün sayıyor.
Trabzon için hala demiryolu güzergahı dahi belirlenemedi!
Türkiye’de büyük hayal olan bu devasa projeler hayat bulurken ne hikmetse; Erzincan’dan Karadeniz’e inmesi planlanan demiryolu hattı için hala Trabzon’da 2, Giresun’da ise 1 hat olmak üzere 3 ayrı alternatif güzergâh çalışması yapılıyor. Trabzon -Erzincan Demiryolu Projesinin açıklanmasınınım üzerinden neredeyse 8 yıl oldu ama hala güzergâh belirlenemedi. Oysaki; bu hususta popülist politika yapılmamalı. Hangi güzergâh daha rantabl ise o desteklenmeli.
Biz KOBİDER olarak; projeyi sonuna kadar destekliyoruz ve demiryolu ile ilgili olarak üzerimize düşeni yaptık ve yapmaya da hazırız. Çünkü Cumhuriyet kurulduğundan bu yana adeta unutulan ve kaderine terk edilen Doğu Karadeniz bölgesi demiryolundan mahrumdur. Hükümetin 2023 yılında, Cumhuriyetin kuruluşunun 100. Yılı münasebetiyle başlattığı demir ağlarla Türkiye'yi örme çalışmaları kapsamında yer alan Trabzon-Erzincan demiryolu projesi, bölgeler arası haksızlığın giderilmesi için tez zamanda hayata geçmeli.
Ama unutulmamalı ki; başlamak bitirmenin yarısıdır. Bu projenin de hayat bulabilmesi için bir an önce ilk ray kaynağı yapılmalı. Sayın Cumhurbaşkanımız bu konuya el atmalı, yaklaşık yarım asır sonra başlatılan yeni demiryolu hattı yapımından Doğu Karadeniz Bölgesi de nasibini almalı.