Küçük
ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Genel Başkanı Nurettin
Özgenç, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun (BDDK) kredi işlemleri ile
banka ve kredi kartları hakkında değişiklik içeren yönetmelikleri meslekler
arası eşitsizliğe rağmen yürürlüğe girdi.
Kredi kartıyla yapılan alışverişlerde taksit
sınırlamasını esneten ama mesleki eşitsizliğe neden olan düzenleme onca uyarılarımıza
rağmen yürürlüğe girdi. Kredi kartına taksit sayısı bazı alanlarda 12 aya
yükseltildi. Bu uygulama sektörler arasında bariz ve negatif bir ayrımcılıktır.
Mal veya hizmet alımı sonrası belli bir ücret karşılığı
borcun taksitlendirilmesi veya ödemenin ertelendiği dönemler de dahil olmak
üzere, kredi kartları ile gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımları ile nakit
çekimlerinde taksitlendirme süresi sınırı 9 aydan 12 aya çıkarıldı. Fevkalade
güzel ve olması gereken bir nevi ödeme kolaylığı sağlayan uygulamadır.
BDDK
MESLEKLER ARASINDA AYRIMCILIK YAPMAMALI
Elbette yemek, gıda, alkollü içecek, akaryakıt,
kozmetik, ofis malzemesi ile hediye kart, hediye çeki ve benzeri şekillerde
herhangi somut bir mal veya hizmeti içermeyen ürünlerin alımlarında taksit
uygulanmayacak olmasını anlarız.
Ancak değerli takı eşyasının önde gelen mesleklerinden
olan kuyum sektöründe 4 taksit sınırlaması ve Telekomünikasyon sektöründe
iştigal eden cep telefonu satıcılarının taksitli satış yapabilmelerinin
engellenmesi haksızlıktır. Çünkü
Telekomünikasyon sektöründe faaliyet gösteren şirketler taahhüt adı altında 36
aya kadar taksitlendirme yaparken, küçük esnafın taksitle cep telefonu
satamaması hakkaniyete aykırıdır.
KUYUM
SEKTÖRÜNÜN 4 TAKSİT İLE SINIRLANDIRILMASI YANLIŞTIR!
Çünkü kuyumculuk sektörünün en önemli kalemi olan “TAKI, TAKICILIK ve MÜCEVHERAT”
satışları BDDK’nın Kredi kartları ile yapılan alışverişlerde Kuyum
alışverişlerinde taksit uygulamasının kaldırılmasından yüksek derecede
etkilenmiş ve özellikle perakende kuyum ticareti yapanlar önemli oranda maddi
kayba uğramışlardır. Meslekler arası ayırıma sebep olduğundan tuhaf ve haksız
bir karardır.
Esnaf ve KOBİ’lerin sorunlarına ses olmayı misyon edinmiş derneğimiz KOBİDER;
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından 25.11.2015 tarih ve 29543 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan BANKA
KARTLARI VE KREDİ KARTLARI HAKKINDA YÖNETMELİĞİNİN 26. Maddesinin yedinci ve sekizinci
fıkraları Anayasa’nın “EŞİTLİK” ilkesine aykırılık teşkil ettiğinden İPTALİNE karar verilmesi talebi ile DANIŞTAY’da
dava açılmıştır. Bahse konu dava süreci hala devam etmektedir. Umudumuz ve
beklentimiz davanın esnafın lehine sonuçlanması ve mesleki haksızlığa son vermesidir.
ALTIN
SATIMINDA DE EŞİT TAKSİT UYGULAMASI YAPMALI
BDDK tarafından 2015 yılında ve günümüzde yapılan düzenlemede
bile kuyumculuk sektörünün yoğun kaleminin takı ve mücevherat gibi ziynet
eşyası olduğu gerçeği gözardı edilmiştir. Çünkü takı ve mücevherat da giyim ya
da beyaz eşya gibi eşyadır ve piyasa değerinin içinde yüzde 20-25 civarında
işçilik ücreti bulunmaktadır. Bu nedenle kuyum alışverişinin külçe altın ya da
Cumhuriyet altını gibi hususlarda düşünmek suretiyle 'nakit' muamelesi
gösterilmesi yerinde değildir. Zira kuyumculuk esnafı genellikle düğün, doğum,
sünnet ve bu günlerin sene-i devriyelerine tekabül eden günlerde takı ya da
hediye için yapılan alışverişlerde iş yapmaktadırlar.
BDDK'nın mevcut uygulaması, kuyumculuk sektörünün ve
kuyumculuk yapan üyelerimizin kredi kartı ile alışveriş yapmayı tercih eden
önemli bir müşteri potansiyelinden mahrum kalması anlamına gelmektedir.
Sektörler arasında yapılan bu adaletsizliğe son verilmeyince Danıştay'a kararın
iptali yönünde bu davayı açmamız gerekti. Bu davanın Telekomünikasyon
sektöründe de örnek olması için kuyumcuların uğradığı haksızlığı yargı yoluyla
aramak zorunda kaldık.
KREDİ
KARTINA TAKSİT KONUSUNDA EŞİTLİK ŞART
Perakende satış yapan kuyumcu esnafının, kredi kartında
taksit sınırlandırılmasından dolayı satışlarının azaldığı ve ciroları neredeyse
yarı yarıya düşmüştür. Bu bağlamda hakkaniyete ve hukuka aykırı olduğunu
düşündüğümüz bu uygulamanın revize edilerek 12 taksit olarak düzenlenmesi
istiyoruz. Çünkü bu uygulama kuyumcuları fevkalade hayal kırıklığına
uğratmıştır. Keza bu haksız uygulamaya kuyumcu esnafı sessiz çığlık ile itiraz
etmektedir, isyan etmektedir. Ayrıca bu uygulama sosyal devlet anlayışıyla
bağdaşmamaktadır. Bir an önce altın
alışverişinde de 12 taksit uygulaması yapılmalı.