KOBİDER/ÖZGENÇ: Büyük
Türkiye olabilmek için başkanlık sistemi şart
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler
Derneği (KOBİDER) Genel Başkanı Nurettin Özgenç, son günlerde sıkça tartışılan
başkanlık sistemi modelinin dernek olarak gerekli olduğunu düşünüyoruz.
Parlamenter sistemde çok başlılık yerine tek başlılığın ülkemiz açısından daha
faydalı olacağı kanaatindeyiz.
Türkiye’de başkanlık
yarı başkanlık sistemi tartışmaları yeni değil eskiden beri söylene gelen bir
öneridir. Kaldı ki, ülkemizde 2002 yılına kadar yaşanan siyasal istikrarsızlık
sık sık başkanlık tartışmalarının yapılmasına yol açıyor. Bu tartışmaların
altında yatan nedenler arasında özellikle hükümet sürelerinin çok kısa oluşu ve
zayıf icranın güçlendirilmesini söyleyebiliriz. Çünkü kısa sürelerle görevde
kalan hükümetler ülke sorunlarını tam manası ile çözemiyorlar. Özellikle
koalisyon hükümetleri süre açısından istikrarın bozulmasına yol açıyor. Seçim
endişesiyle de hiç kimse plan ve projelerini uygulayamıyor.
BAŞKANLIK SİSTEMİNE SICAK BAKIYORUZ
KOBİDER Başkanı
Nurettin Özgenç, Nitekim dünyanın gelişme hızına uyabilmemiz, toplumun artan
ihtiyaçlarını karşılayabilmemiz için icranın güçlendirilmesi gerekir. Başkanlık
sistemi özellikle icrayı güçlü kılar ve icraattan sorumlu olanı net bir biçimde
ortaya koyar. Kriz dönemlerinde, acil durumlarda hızlı ve etkin bir müdahale,
güçlü bir icra ile sağlanabilir.
Ayrıca tarihsel
geçmişimiz başkanlık sistemine uygun olduğu bilinen bir gerçektir. Keza Osmanlı’nın
600 yıllık tarihini başkanlık sistemi için yeterli bir geçmiş ve birikim olarak
görülebilir. Türkiye halkının yeterli bir devlet kültürüne sahiptir. Dolayısıyla
başkanlık sistemi, hükümet başkanının aynı zamanda devlet başkanı olduğu ve
yürütme erkinin yasama organından bağımsız bir şekilde yönetimde bulunduğu
cumhuriyete dayalı bir hükümet sistemi olduğuna göre cumhuriyetle yönetilen
Türkiye’de daha fazla vakit geçirmeden bu sisteme geçmeli.
Yaklaşık
olarak son 30 yıldır siyaset sahnesinde konuşulan, fakat uygulamaya dönük somut
adımlar atılamayan başkanlık sistemi, son zamanlarda "Yeni Anayasa" çalışmalarıyla birlikte tekrar tartışma
konusu oldu. Ancak bu tartışmalar başkanlık sisteminin avantaj yada
dezavantajları yerine, Cumhurbaşkanı R. Tayyip Erdoğan’ın şahsı üzerinden,
sistemin "padişahlık", “tek
adamlık”, ve ‘diktatörlük’ getireceği gibi bazı kıstaslar üzerinden
sürdürülmekte, dolayısıyla da sonuç alınamamaktadır.
BÜYÜK TÜRKİYE OLABİLMEK İÇİN BAŞKANLIK SİSTEMİ
TARTIŞILMALI
Oysa,Türkiye’de
başkanlık sistemi nedir ? Ne değildir?, Türk tipi bir başkanlık sistemi mümkün
mü ?, Federal yapı başkanlık sisteminin olmazsa olmazı mı ? Muhalefet partileri
ve bazı çevreler neden başkanlık sistemine karşı çıkmaktadır?, Sistemde
değişiklik yapma fikri ne zamandan beri gündemde ? Tüm bu soruların enine
boyuna tartışılmasının zamanı gelmiştir hatta geçiyor da...
Eski Cumhurbaşkanı
Turgut Özal ve Başbakanlardan Prof. Dr. Necmettin Erbakan, Türkiye için en uygun sistemin
başkanlık olduğunu çok kez dile getirdikleri biliniyor. Ülkemizin değerleri
olan bu kıymetli şahsiyetler Türkiye’nin son 50 yılına damga vurmuş kişiler. Bu
kanıya varmaları da şahsi bir talepten çok, Türkiye’nin hızlı icraat ve
istikrarlı siyasi hayat ihtiyacını tespit etmelerinden kaynaklanmakta olduğu
açık.
Özgenç, başkanlık
sisteminde devlet başkanı doğrudan halk tarafından seçilir olduğuna göre;
günümüzde de cumhurbaşkanı da halkın oylarıyla seçildiğine göre ülkemizde zaten
yarı başkanlık fiili olarak gerçekleşmiştir. Şimdi de yarı olanı
tamamlamalıyız. Yani yarı başkanlık şimdi ise tam başkanlık!.. olmalı. Şimdi
ise yapılacak tek şey; Anayasa’ya birkaç satırlık madde ekleyip, sistemin adını
belirlemeliyiz.
HALK ’DİKTATÖRLÜK’ DİYE YANILTILMAMALI
KOBİDER Başkanı
Özgenç, başkanlık modeli kimsenin özel yapısına uygun olmaz. Yargı, yürütme,
yasama birbirinden bağımsız ise demokrasi vardır. Yoksa demokrasi yoktur. bugün
Türkiye’de demokrasi tam manasıyla yok. Başkanlık modellerinde dünyada pek çok
ülke var. Başkanlık sisteminin Türkiye’de tam uygulanması için bir süreç
gerekiyor. Mutlaka tekrardan tek meclisli bir başkanlık modeli bize göre olmalıdır.
Bu bağlamda iktidar
ile muhalefet ülke için gerekli olan konularda asgari müşterekte birleşmeli.
Ülkenin ve halkın faydasına olan elzem konularda gereksiz yere karşı
çıkılmamalı. İktidar bir şey yaptığında muhalefet karşı çıkıyor. Muhalefet iyi
bir şey diyor, bu kez iktidar karşı çıkıyor. Hatta ve hatta doğru olsa bile
karşı çıkıyor. Bu şekilde bir siyaset kültürüyle Türkiye’de iyi şeylerin olması
da haliyle hayalden öteye gidemiyor.
Başkanlık
sisteminin oturması için toplumun uzlaşmaya açık olması lazım. Bunun için bize
göre şu anda başkanlık sistemi Türkiye için tartışılması gereken bir konudur.
Başkanlık sisteminde Türkiye eyaletlere bölünecek, federalizm olacak, olmayacak
tartışmaları tabii ki de olacak. Bunun için de bunların elbette getirisi, götürüsü
var. Ancak Türkiye’nin 7 bölgeye bölünmesi faydadan çok zarar getirir.
BAŞKANLIK İÇİN REFERANDUMA GİDİLEBİLİR
Başkan
Özgenç, Kimilerinin istikrarlı demokrasi için anahtar olarak gördüğü,
kimilerinin ise mevcut düzene bir tehdit olarak yaklaştığı başkanlık sistemi enine
boyuna tartışılmalı. Halkımız bu konuda aydınlatılmalı gerekirse referanduma
gidilmeli.
Evet, Türkiye
için güçlü bir yürütme olmalı dolayısıyla ülkeyi kimin yönettiği sorumlu ve
yetkilinin kim olduğu belli olmalı. Yasama, yürütme ve yargı organları arasında
kesin bir ayrıma ve dengeye dayanan, yasama ve yargı organlarının demokratik
denetimi içinde, yürütmenin iktidar imkanlarını genişleten bir hükümet sistemi
olduğuna göre biz KOBİDER olarak, ülkenin faydasına olacağını düşündüğümüz
başkanlık sistemine evet diyoruz.