KOBİDER: Trabzon demiryolu hayaldi ihalesi bile yapılmadı
KOBİDER: Trabzon demiryolu hayali gerçekleşmedi
KOBİDER: Trabzon demiryolu hayaldi ihalesi dahi yapılamadı
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği
(KOBİDER) Genel Başkanı Nurettin Özgenç, 150 yıllık hayal Marmaray gerçek olurken Trabzon demiryolu hayalde mi kalacak? Trabzon için asırlık hayal desek de aslında 140 yıllık bir beklenti. Trabzon’un
demiryolu hayalinin 140 yıllık bir geçmişe dayandığı biliniyor. Trabzon'a
demiryolu projesinin Atatürk'ün hayali olduğunu belirten siyasilerimiz yaklaşık
4 yıl önce 'Uzaktan bakıldığında oldukça zor bir proje gibi duruyor ama
imkânsız değil. Üzerinde çalışıyoruz. Trabzon'a demir yolu yapılacak"
diye açıklama yapmışlardı ama bırakın başlamayı halen ilk ray kaynağı dahi
yapılamadı.
Türkiye demiryolu ulaşımında son yıllarda
fevkalade yol kat etti. Adeta demiryolları devlet politikası haline
getirilirken, demiryollarına önemli oranda kaynaklar ayrıldı. Demiryollarının
taşımacılıktaki payının artırılması için önemli projeler ardı ardına hayata
geçirildi. Türkiye, eskiden hayal bile edilemeyen hızlı trenle tanıştı.
Ayrıca Türkiye artık yüksek hızlı demiryolu
yapım projelerinin yanı sıra Kanal İstanbul, Marmaray, Körfez Otoyolu, Yüksek
Hızlı Tren, 3. Köprü, 3. Havaalanı ve daha nice projeyi başlatıp bir çoğunu
bitirdi.
Ancak aynı şekilde Trabzon -Erzincan Demiryolu Projesinin de
gerçekleşebileceğini anlamak için ihalesi dahi yapılamadı.
Bahse konu ettiğimiz diğer büyük projelerde
olduğu Trabzon'a demiryolu hayal edebilirsiniz ama yapılmaya başlanmayınca hayal
olarak kalmaya devam eder. Trabzon -
Tirebolu - Gümüşhane - Erzincan Demiryolu ile ilgili bazı bölge milletvekilleri
demiryolu projesini yakından üst düzeyde takip ettiklerini ve herhangi bir
gecikme olmadan projenin aşamalarının geçildiğini, önümüzdeki süreçte uygulama
projesi ihalesine çıkılacağı yönünde muğlak ifadelerde bulunmuşlardır.
Trabzon - Erzincan Demiryolu projesinin
fizibilite çalışmalarının bittiğini, projenin yakında ihale edileceği müjdesi
verilmesine rağmen gözle görülür bir ilerleme olmamıştır. Şöyle ki; Trabzon
demiryolu gündeme geldikten yıllar sonra temeli atılan dünyanın en geniş ve en
uzun asma köprüsü olacağı açıklanan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ya da Üçüncü
Boğaz Köprüsünün iki yakada bulunan ayakları neredeyse tamamlanma aşamasına
geldi; 'Trabzon - Erzincan Demiryolu
Projesinin' daha ilk ray kaynağı bile
yapılamadı. Kendilerini 'üst düzey' olarak tanımlayan bazı
milletvekillerinin halkı içi boş söylemler ile oyalamasının lüzumu yok.
Hükümet tarafından yapılacağı açıklanan
"Trabzon - Erzincan Demiryolu
Projesi"nin hangi aşamada olduğuna dair en yetkili makam olan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğüne yaptığımız başvuru
ile aşağıdaki gibi soru yöneltip;
* Böyle bir proje var mı?
* Varsa ne zaman gerçekleştirilecek?
* Yapılması planlanan 320 kilometrelik Erzincan - Gümüşhane -
Tirebolu - Trabzon Demiryolu Hattı Projesi hangi aşamadadır?
Şeklinde 3 madde
halinde 17.09.2014 tarih ve
sayı 58891979-622.01[622.01]/46490
numaralı yaptığımız resmi başvuruya Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanı
Lütfi Elvan adına gönderilen cevabi yazıda "Başbakanlık BİMER Merkezinden alınan bilgi talebi
başvurunuz Bakanlığımız Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünce
incelenmiştir." diye başlayıp "Trabzon - Tirebolu - Gümüşhane - Erzincan
Demiryolu Projesinin avan proje çalışmaları tamamlanmış olup, ileriki yıllarda
yatırım programına alınması halinde uygulama projesinin hazırlanmasına
başlanabilecektir." denilmektedir. Ancak tam olarak ne zaman gerçekleştirileceği
ve hangi aşamada olduğuna dair somut bir
cevap yerine gerçekten uzak ve muğlak ifadeler ile soyut anlamda cevaplandırılmıştır.
Trabzon demiryoluna kavuşmalı
Trabzon’un en
önemli gündem maddesi demiryoludur. Trabzon - Erzincan demiryolu projesinin
gerçekleşebilmesi için halk nezdinde kamuoyu refleksi oluşturulmalıdır. Bu
refleks oluşturulamadığı sürece ve ağır aksak bir nevi kaplumbağa hızıyla
ilerleyen demiryolu hayal olarak kalmaya devam eder.
Ülkemizin gerek
nüfus, gerekse oluşturulan katma değer bakımından önde gelen şehirlerinden biri
olan Trabzon’un, demiryolu şebekesine bağlanmasıyla sosyo - ekonomik değeri
daha da yükselecektir. Bu bağlamda modernizmin simgesi bilim, yöntem ve
rasyonel düşünmenin yansıması yolcu ve yük taşımacılığının hizmet kalitesi
açısından en uygun ve en etkin olanı olan demiryolu Trabzon ve çevre iller
açısından olmazsa olmazıdır.
Biz KOBİDER
olarak Doğu Karadeniz için büyük önem arz eden bu projenin sonuna kadar
takipçisi olacağız. Bir kez daha soruyoruz; Trabzon - Erzincan Demiryolu Projesi'nin ihalesi ne zaman? Trabzon -
Erzincan Demiryolu Projesinin gecikmesinin esas nedeni nedir? 70 yıldır demir
yolu hasreti çekiyor. Trabzon ne zaman demiryoluna kavuşacak? "Kara tren
gecikir belki de hiç gelmez" türküsü Trabzon için mi geçerlidir?
Trabzon -
Erzincan demiryolu projesinde yapım aşamasına gelinebilmesi için kararlılığın
aynen devam etmesi gerekir. Geniş anlamda kamuoyu oluşturarak bu projenin Trabzon için olmazsa olmaz olduğu
vurgulanmalı ve her kesimin ileriye dönük programlarına demiryolu projesini
koyması sağlanmalıdır.
Yapım ihalesinin
en kısa sürede yapılabilecek şekilde ödemenin bütçeye koyulması gerekiyor.
Trabzon kamuoyunun da demiryolu konusunun takipçisi olarak bunu dillendirmesi
gerekir. Trabzon'un ve bölgenin geleceğini etkileyecek en önemli projelerin
başında gelen Trabzon - Gümüşhane - Erzincan Demiryolu'da biran önce hayata
geçmeli.
KOBİDER olarak bizim amacımız bu konuyu
gündeme taşımak, demiryolu talebini diri tutmak ve Trabzon'u demiryolu ulaşım
ağına dâhil etmektir.