KOBİDER:
Trabzon-Erzincan Demiryolu hayal mi oluyor?
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Genel
Başkanı Nurettin Özgenç, İstanbul, yüksek hızlı tren sevincini yaşıyor. Türkiye
dünyanın 8'inci, Avrupa'nın 6'ncı yüksek hızlı tren ülkesi olmanın sevincini,
gururunu yaşıyor. Başbakan Erdoğan, bugün sadece yüksek hızlı tren hattının
sevincini yaşamakla kalmadıklarını, aynı zamanda başkentleri demir ağlarla
buluşturduklarını ifade etti.
Son 12 yıldır kara, deniz ve hava taşımacılığında önemli
projeleri hayata geçirirken, demiryolu taşımacılığında da atılım dönemini
başlatıldı. Yıllardır kaderine terk edilen ve yatırım yapılmadığı için bitme
noktasına gelen demiryolları AK Parti iktidarları döneminde yeniden hayat
buldu.
Adeta demiryolları devlet politikası haline getirilirken,
demiryollarına önemli oranda kaynaklar ayrıldı. Demiryollarının taşımacılıktaki
payının artırılması için önemli projeler ardı ardına hayata geçirildi. Türkiye,
eskiden hayal bile edilemeyen hızlı trenle tanıştı. Yüksek hızlı demiryolu
yapım projelerinin yanı sıra hızlı ve konvansiyonel demiryolu yapımlarında
yoğun bir şekilde devam etmektedir.
Erdoğan; Anadolu'nun manevi mimarlarının, mekânlarının daha da
yaklaştığına vurgu yaparak "Üsküdar'daki Aziz Mahmut Hüdai Hazretleriyle,
Yunus Emre'nin, Nasrettin Hoca'nın, Mevlana'nın, Hacı Bayram Veli'nin, Gazi'nin
işte buluştuğu gün bugündür” dedi.
Bizde diyoruz ki; Fatih Sultan Mehmet'in fethettiği, Kanuni
Sultan Süleyman'ın doğduğu, Yavuz Sultan Selim'in valilik yaptığı Trabzon
şehrimiz de çağın gereği olan demiryolu imkânından faydalanmalı. Ve Trabzon’un
manevi mimarlarından Ahi Evren Dede ile tasavvuf ehli Haçkalı Baba'yı da Hacı
Bayram Veli ve Aziz Mahmut Hüdai Hazretleriyle buluşturmalı.
Trabzon'da 70 yıldır demir yolu hasreti çekiyor
Yüksek hızlı tren ecdadın rüyasıdır. Bazı şehirlerin artık bir
ulaşım şehri olduğunun bilincindeyiz ve yüksek hızlı treni hayal
bile edemiyorduk. Yüksek hızlı tren ülkemiz adına fevkalade güzel bir
çalışma olmuştur. Türkiye demiryolu ulaşımında fevkalade yol kat etti.
Yüksek hızlı tren projelerinin yanı sıra hızlı tren projeleri de
tüm hızla sürüyor. Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu Projesinin ilk etabının yapım
ihalesi gerçekleştirildi.
Bilecik- Bursa, Ankara-İzmir, Ankara-Sivas yüksek hızlı
demiryolu ve Konya-Karaman, Sivas-Erzincan hızlı demiryolu hatlarıyla kısa
vadede ülke nüfusunun yarısına yakınının yaşadığı 17 il yüksek hızlı demiryolu
ağı ile birbirine bağlanacak.
Konya-Karaman-Ulukışla-Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı
Tren Projesinde Konya-Karaman ve Adana-Gaziantep arasında inşaat çalışmaları,
diğer bölümlerde ise yapım ihale çalışmaları devam ediyor.
Başbakan Erdoğan, demir yollarının 14 büyükşehre ulaşacağını
vurgulayarak, şöyle devam etti: "Hizmetlerimiz kesintisiz devam edecek.
Eskişehir, Konya tamam, şimdi Bilecik, Sakarya, Kocaeli ve İstanbul da tamam.
Sırada Bursa var, sırada Ankara-Kırıkkale-Yozgat-Sivas hattı var. Bu hattı
Erzincan ve Erzurum'a kadar uzatıyoruz. Bunun yanında
Ankara-Afyon-Uşak-Manisa-İzmir YHT hattı var. Bunların hepsinin inşaatı
sürüyor. Bu projeleri tamamladığımızda İstanbul'umuzu toplam 17 ilimize YHT
konforuyla bağlamış olacağız.
Bu bağlamda Bursa’ya hızlı tren müjdesi verdi. “Denizli'ye hızlı
tren inşallah geliyor Antalya ile Denizli hızlı tren projesinin çalışmalarına
başladık” dedi. Ayrıca Şanlıurfa’ya hızlı tren sözü verdi. “Şanlıurfa'yı
Ankara, İstanbul, Karaman, Gaziantep'e hızlı trenle bağlama kararı aldık.
İnşallah projemiz hazır önümüzdeki dönemde bu çalışmayı başlatacağız” dedi. ama
Trabzon - Erzincan Demiryolu Projesine detaylı olarak değinmedi.
Trabzon- Erzincan Demiryolu Projesinin gecikme nedeni nedir?
Tamamlanan ve yapımı devam eden yüksek hızlı ve hızlı demiryolu
projeleriyle kentler arasında günü birlik seyahatin yapılabilir olması ile
kentlerin adeta birbirlerinin banliyösü haline geliyor. Demiryollarına gösterilen ehemmiyetin
bilincindeyiz. Ancak Doğu Karadeniz Bölgesinin geleceğini etkileyecek en önemli
projelerden biri olan “Trabzon- Erzincan Demiryolu Projesi”nin 'işe başlamak,
bitirmenin yarısıdır' anlayışı gereği halen ilk ray kaynağı yapılamadı.
Trabzon-Erzincan Demiryolu projesinin fizibilite çalışmalarının
bittiğini, projenin yakında ihale edileceği müjdesi verilmesine rağmen gözle
görülür bir ilerlemenin olmadığı görülüyor.
Hükümet yetkilileri tarafından yapılacağı açıklanan
"Trabzon-Erzincan Demiryolu Projesi"nin hangi aşamada olduğuna dair
en yetkili makam olan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bilgi
edinme birimine 22/03/2014
tarih ve 107720 sayılı
başvuru ile aşağıdaki gibi soru yöneltip;
* Böyle bir proje var mı?
* Varsa ne zaman gerçekleştirilecek?
* Yapılması planlanan 320 kilometrelik
Erzincan-Gümüşhane-Tirebolu-Trabzon Demiryolu Hattı Projesi hangi aşamadadır?
Şeklinde
3 madde halinde yaptığımız resmi başvuruya 16.04.2014 tarihinde bilgi@udhb.gov.tr adlı
elektronik posta adresinden gelen e-postada ".......Trabzon-Tirebolu-
Gümüşhane-Erzincan- Diyarbakır arasında 630 Km. uzunluğunda bir demiryolu hattı
planlanmıştır. Hattın uygulama projelerinin yapılmasına yönelik çalışmalar
devam etmektedir." diye soyut bir cevap verilmiştir. Ancak ne
zaman gerçekleştirileceği ve hangi aşamada olduğuna dair somut bir cevap
verilmemiştir!
Doğu
Karadeniz bölgesi için büyük önem arz eden proje hakkındaki sorularımıza net
bir cevap alınamayınca bu kez Başbakanlık Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu'na
(BEDK) ve Başbakanlık İletişim Merkezine (BİMER) 27.06.2014 tarih ve 487789 sayı ile başvuru yaptık lakin bu
başvuruya da şuana kadar bir cevap alınamamıştır.
Trabzon-
Erzincan Demiryolu Projesi'nin ihalesi ne zaman?
Ülkemizin gerek nüfus, gerekse oluşturulan katma değer
bakımından önde gelen şehirlerinden biri olan Trabzon’un demiryolu şebekesine
bağlanmasıyla sosyo - ekonomik değeri daha yükselecektir. Bu bağlamda
modernizmin simgesi bilim, yöntem ve rasyonel düşünmenin yansıması yolcu ve yük
taşımacılığının hizmet kalitesi açısından en uygun ve en etkin olanı olan
demiryolu Trabzon ve çevre iller açısından olmazsa olmazıdır.
Trabzon’un en önemli gündem maddesi demiryoludur.
Trabzon-Erzincan demiryolu projesinin gerçekleşmesi için kamuoyu refleksi
oluşturulmalıdır. Trabzon-Erzincan demiryolu projesinde yapım aşamasına
gelinebilmesi için kararlılığın aynen devam etmesi gerekir. Geniş anlamda
kamuoyu oluşturarak bu projenin Trabzon için olmazsa olmaz olduğu vurgulanmalı
ve her kesimin ileriye dönük programlarına demiryolu projesini koyması
sağlanmalıdır. Yapım ihalesinin en kısa sürede yapılabilecek şekilde ödemenin
bütçeye koyulması gerekiyor. Trabzon kamuoyunun da demiryolu konusunun
takipçisi olarak bunu dillendirmesi gerekir. Trabzon'un ve bölgenin geleceğini
etkileyecek en önemli projelerin başında gelen Trabzon- Gümüşhane- Erzincan
Demiryolu'da biran önce hayata geçmeli.
Doğu Karadeniz bölgesinin olmazsa olmazı demiryoludur.
Demiryolları Türkiye'nin sorunudur hükümetlerin ise en önemli görevidir.
Milletimiz tercihini yapmış, seçtiği iradeyi iktidara getirmiş siyasi
iktidardan sözü tutmalarını isteyerek Trabzon-Erzincan Demiryolu Projesinin
hayata geçmesini acilen beklemektedir. KOBİDER olarak bizim amacımız bu konuyu
gündeme taşımak, demiryolu talebini diri tutmak ve sürecine dâhil etmektir.
Türkiye’nin ulaştırma alanında hayata geçirdiği dev projelerden
hepimiz büyük gurur ve mutluluk duyuyoruz. Bu güzel projelerden dolayı
yöneticilerimizi ve ekibini kutlarız.