KOBİDER/ÖZGENÇ , Minibüsçü hakkını aradı kuyumcu
umursamadı
ÖZGENÇ, Minibüsçü kontak kapattı kuyumcu kepenk
kapatamadı
KOBİDER/ÖZGENÇ , Minibüsçü hakkını aradı
ve aldı kuyumcu ise umursamadı
KOBİDER/ÖZGENÇ , Kuyumcular BDDK kararında
neden sessiz kalıyor?
KOBİDER/ÖZGENÇ , Kuyum sektörü hakkını
aramaktan aciz mi?
Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç, Esenler-Topkapı minibüs
hattında çalışan minibüs esnafı Saraçhane’de bulunan İstanbul Büyükşehir
Belediye Başkanlığı önünde kontak kapattı.
BDDK’nın kuyum alışverişine
kredi kartına taksit yasağı getirmesiyle perakendeci kuyum esnafı mağdur
edilmiştir. Kuyum esnafının kalmış olduğu haksız durum karşında tepkisiz kalan
sektörün birinci derecedeki tarafları olan bazı toptancı ve perakendeci
kuyumcuların vurdumduymaz hali ise merak konusudur!
Metro
ve metrobüsün hizmete alınmasıyla mağdur olduklarını dile getiren Esenler
Topkapı hattında hizmet veren minibüsçülerin, Saraçhane’deki İstanbul
Büyükşehir Belediyesi önünde yaptıkları
eylem sonucu istediklerini alarak eyleme son verdiler.
Aksaray-Kirazlı metrosu ve
metrobüs yapımından sonra yolcu sayılarında ciddi bir azalma olduğunu ifade
eden minibüsçüler 193 araçla geldikleri bina önünde beklediler ve İBB Ulaşım
Koordinasyon Merkezi (UKOME) toplantısında istedikleri sonucu elde ettikleri açıklandı.
Görüldüğü gibi bu işler öyle koltuklarda oturup,göstermelik
basın bülteni yayınlama ile olmuyor. Sorunun çözümü için sahaya inilmeli,
sektör mensuplarına durum anlatılmalı. Seçim zamanı ziyaret edilerek destek
talep edilen esnafa tekrar gidilmeli.
Kuyumculukta yaşanan
sorunun çözümü noktasında; elbette BDDK dahil resmi makamlar nezdinde ter türlü
yasal girişimlerde bulunulmalı. Bu bağlamda yapılan girişimlerden ve
görüşmelerden sektör açısından bugüne kadar olumlu bir sonuç çıkmadığına göre
demokratik bir hakkın gereği olarak protesto mekanizması devreye sokulmalı. Bu
konuda yeterli çoğunluk sağlanarak, gerekirse Kapalıçarşı dahil semtlerde kepenk
kapatarak tam manasıyla etkili bir protesto ile karara tepki gösterilmeli.
Ancak işin enteresan tarafı
ise BDDK’nın kuyum alışverişine kredi kartına taksit yasağı getirmesiyle
perakendeci kuyum esnafının fevkalade mağdur olmasına rağmen bazı kişiler temsilcisi
oldukları esnafı savunacakları yerde kart sınırlamasının iyi olduğunu söylemişlerdir.
Kredi kartı taksit
yasağının perakendeci kuyum esnafına vereceği zararın farkına varamayan sözde
sektör temsilcileri kuyumculuk sektörünün taksit sınırlamasından
etkilenmeyeceğini vurgulayarak destekleyici açıklamalar yaptıkları bilinen bir
gerçektir.
Geçmiş dönemde resmi olarak
oda başkanı olmadığı halde kendisine sıfat tanımı yaptırarak Oda başkanıymış
gibi canlı yayında yaptığı açıklamada kuyum alışverişlerinde taksit sayısının
azaltılmasının hatta kaldırılmasının doğru olacağı yönünde açıklamalar yaptığı
bilinen bir gerçektir.
Aynı şekilde İTO kuyumcular
komitesinden birine bu hususta bizatihi tarafımdan kredi kartı yasağı ile
alakalı İTO olarak sizlerde tepkisel açıklamalar yapmalısınız önerim üzerine kendi
sektörlerini destekleyecekleri yerde "bana göre iyi oldu. Bazı
kuyumcularda POS makinesi ile tefecilik yapılıyordu, altın peşin para ile
alınmalı" gibi absürt
ifadeler ile kredi kartı taksit yasağını destekleyici beyanda bulunmuştu. Anlaşılan
kuyumcular komitesi bu işin pek farkına varamamış.
Fakat daha sonra kuyumcu
çevrelerinden gelen tepkiler üzerine bu kararından çark ederek şimdi "normal">Tek çekim uygulaması sektörü yüzde otuz eritti " şeklinde
konuşmaktadırlar. Maalesef bu durum perakendeyi anlayamayan kişilerin ruh halinin
göstergesidir.
normal">Esasında kuyum sektör temsilcileri kredi kartı taksit yasağından
etkileniyorlar mı, etkilenmiyorlar mı ona bakılması lazım.
Şöyle
ki; kuyumcu toptancılığı ile iştigal
eden, yurt dışına ihracat yapan, dahası perakende kuyumculuk ile uğraşmayan bir
yerde tuzu kuru olan kişiler perakende mağazacılıkta yaşanan sıkıntıyı
kavrayamadığı için böylesine rahat beyanatlar verebilmektedirler.
Keza
yukarıda temas ettiğim çevreleri birinci derecede etkilenmedikleri açık. Çünkü
onlar perakendeci kuyumcu olmadıkları için taksit sınırlamasından etkilenmiyorlar.
Nitekim eski başkan ne demişti hatırlayalım " kuyumculukta
alım -satımlar peşin üzerinden olur, taksit olmamalı"
gibi konuşmuştu.
Bir
çift sözümde sektörde marka olan kuruluşların sahip ve yöneticilerinidir.
Kuyumculuk sektöründe yurt içinde ve dışında isim yapmış olan firmalar marka
olmuşsa bunda en önemli katkının
perakendeci kuyumcuların olduğu unutulmamalı. Zira tanınabilirlik için bayilik
gereklidir. Bayi olmazsa sizler kime ürün satacaktınız? Kendiniz çalıp kendiniz
oynayamayacağınıza göre firmanızın büyümesinde emeği olan kesime tepeden
bakılmamalı ve kurumsal destek verilmeli.
Hakeza
2000’li yıllarda kimsenin bayi olmadığı bir zamanda sayıları 10’u bulmayan perakendeci
esnaf sayesinde sektörde öncü olup bu
alanda ilk marka olan ama işlerini büyüttükten sonra normal">"kestane kabuğundan çıkmış da kabuğunu beğenmemiş" misali
kendilerine yol arkadaşlığı yapanlara dahi sırt çeviren firmalar var oysa bu
tür firmalar geçmişi düşünerek sektöre nankörlük yapmamalı.
font-weight:normal">Türkiye Kuyumculuk Sektörü’nün dünyaya daha fazla açılması
ve entegre olması yolunda mesafe kat eden Türk kuyumculuk ve mücevherat
sektörünün temsilcileri hep birlikte tepki göstermeli.
mso-bidi-font-weight:normal">Biz KOBİDER olarak bu hususta itici bir güç
olarak, kuyumculuk sektörünün yaşadığı haksızlığın giderilmesi noktasında var
gücümüz ile çaba göstermekten geri kalmayacağız.
font-weight:normal">