ÖZGENÇ: Kredi kart
sınırlaması ile kuyumculuk sektörü büyük kayıp yaşıyor
Küçük ve Orta
Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç, Kuyumculuk sektöründe
satışların yüzde 65-70’i kredi kartıyla yapılıyordu. Böyle bir imkanın sektörün
elinden alınması satışları ciddi anlamda etkilemiştir.
Kredi kartında taksit sınırlaması düzeltilmezse sektör çok büyük kayıp
yaşayacaktır. Zira Kuyumculuk sektöründe satışların yüzde 65-70’i kredi
kartıyla yapılıyordu. Böyle bir imkanın sektörün elinden alınması satışları
ciddi anlamda etkilemektedir.
Kuyum sektöründen taksit uygulamasının kaldırılması sektörü zora soktu.
Diğer sektörlere 9 taksit uygulama hakkı verilirken kuyum sektörüne böyle bir
sınırlama getirilmesi hakkaniyetli değil. Bu sorunun düzeltilmesi gerekir.
Taksit sınırlaması konusu düzeltilmezse sektörün çok büyük kayıp
yaşayacağı aşikardır.
Kredi kartı sınırlamasına sektör tepkisiz kalmıştır.Kuyumcular Edirneli
Kıymet teyze kadar olamadılar!
Topluma ve çevreye karşı
sosyal sorumluluk bilinci ile hareket ederek yeşil parkın ortasında kepçenin
önünde durarak yıkımı engelleyen 75 yaşındaki Kıymet teyze, eyleminde başarılı
oldu. İşte olması gereken budur.
Mahallesindeki çocuk
parkının imara açılmasını önlemek için koca bir inşaat kepçesinin önüne
oturmuş. Parkın kazılmasını engelliyor. O oturuş “Biz ne yapabiliriz” sorusunun
yanıtıdır. “Kadın olarak bana mı düşer?” demeden mahallenin hakkını savunmuş 75
yaşındaki Kıymet Teyze..
Kuyumcular ise
ellerindeki kredi kartı taksit imkanları alındı ama kendileri için önem arz
eden bu konuda bile adeta kaderlerine razı olup yeterli tepkiyi gösteremediler.
BDDK’nın kredi kartlarıyla gerçekleştirilecek kuyumla ilgili harcamalar da
taksit sınırlaması getirip "tek
çekim"e hapsetmesine sessiz ve tepkisiz kalınmıştır.
Biz KOBİDER olarak,
BDDK’nın kredi kartlarıyla ilgili aldığı karara tepki göstermek, kamuoyunun
dikkatini çekmek ve sektörlerin sesini duyurabilmek için 31 Ocak 2014 tarihinde
BDDK önünde toplandık. Fakat kuyum ve GSM sektörü mensupları vurdumduymazlık
örneği göstererek onlar için düzenlenen toplantıya dahi gelmediler. Ancak
yaşanan durumun vahameti yeni yeni ortaya çıkınca şimdi sızlanmaya başladılar.
Başkan Özgenç,dün dünya
anneler günüydü ve günün anısına annesine hediye almak isteyenler cep telefonu
hariç istisnasız her sektörden taksitle
alış veriş yapabilirken kuyum sektöründen altın yüzük, küpe ve kolye türü takı
eşyası dahi alamamaktadır. Böyle olmasında sektörün tepkisiz kalması en büyük
etkendir. Kuyum sektöründe taksit yasağı haksızlıktır ve bu haksız durum
ortadan kaldırılıncaya kadar biz KOBİDER olarak sessiz kalmayacağız.
BDDK tarafından kuyum
sektörüne yapılan haksızlık karşısında sektör temsilcilerinin tam manasıyla
tepkisi olmuyor. Önce seyrediliyor, eğer iş çığırından çıkarsa ‘yapmayın, ayıptır’
der gibi cılız ve göstermelik tepkiler sergileniyor. Ancak, bu tepkiler; cılız
tepkiler olmaktan ileriye gidememiştir. Zira tepkisiz temsilciler, etkisiz
temsilcilerdir. Etkisiz temsilcilerin kaderi sessizce ağlamaktır. Bu durum ise
kuyumculuk sektörünün ne kadar sahipsiz ve etkisiz olduğunu göstermektedir!
Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumu’nun (BDDK) aldığı karar ile 1 Şubat’ta
uygulanmaya başlanan taksit yasağı kuyum ve cep telefonu satışı yapan esnafı
zor durumda bıraktı. Oysa GSM şirketleri
ve büyük teknoloji mağazaları "TAAHHÜT"
gibi farklı yöntemlerle bu yasaktan etkilenmiyor.
Küçük esnaf düzenleme
gereği taksitle mal satamazken 3 GSM şirketi
bayilerine "TAAHHÜT" adı
altında 24 ay taksitle mal sattırıyor. Yapılan kanuni düzenlemeler bal arıları
için midir? Bankalarda tek çekime alışveriş kredisi altında 24 ay taksit yapmaya başladılar.
KOBİDER olarak
Danıştay’dan beklentimiz ticarette ayrılığa sebep olan bu duruma son
vermesidir. Bir kere bu durum eşyanın tabiatına aykırıdır. Çünkü ev ve ihtiyaç
maddelerinin pek çoğunda taksit yapılabilirken altın takı eşyası olan yüzük,
küpe, kolye ve bilezikte taksit sınırlaması yapılmaması yanlıştır. Evlenecek
olan çiftler ihtiyaçları gereği gelinlik, damatlık, mobilya ve beyaz eşyayı
taksitle alabilirken düğünün vazgeçilmezi olan alyans yüzüklerini alamaması
düşünülemez bile.
Esasen bu hususta tepki
göstermesi gereken KUYUMCU sektör
temsilcileri nerede? Kuyumcu Oda’ları göstermelik olarak 1 kere basın
açıklaması yapmakla ( önerimiz üzerine) bu sorun çözülemez. Başta İTO ve ATO’da bulunan kuyumculuk meslek komiteleri neden sessiz
kalıyor? Bu komitelerin var oluş amacı
üyelerin haklarını savunmak değil midir?
Ayrıca esnafın çatı kuruluşları olan TESK ve TOBB bu konuda
ağırlığını göstermeli. Küçük esnaf büyük işletmeler karşısında korunmalı. Bu
hususta DANIŞTAY’ da ve uygulamanın
durdurulması yönünde idari mahkemede açılan davalar bir an önce
sonlandırılmalı.
KOBİDER Başkanı Nurettin Özgenç, BDDK bu haksız ve hukuksuz kararını
geri çekmeli. Esnaf "HÜLLE"
yapmaya zorlanmamalı. Kuyum ve GSM sektörlerindeki kredi kartı taksit yasağında
temsil misali bal arıları örümcek ağına takılırken eşek arıları delip
geçmemeli.
Küçük esnafın mal sattığı
dükkanlarda taksitin olmaması haksız rekabete sebeptir. Kedi kartına taksit
sınırlaması getirildikten sonra kuyum sektörüne bakıldığında perakende
satışlardaki azalmalar küçümsenmeyecek boyutta olduğu açık. Ticari hakkaniyete
aykırı olan bu anlamsız yasak kaldırılmalı. Çünkü esnaf iş yapamıyor ve alış-veriş tıkanma noktasına geldi. Küçük esnaf
daha fazla haksızlığa maruz bırakılmamalı.