KOBİDER: "4+4+4" Eğitim Modeli Desteklenmeli
Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç; Kesintisiz eğitimi 4+4+4 modelinde 12 yılda kademelendiren yasa teklifi hakkında kopartılan fırtınayı anlamak mümkün değil. Zira,
mesleki eğitimde yönlendirmeli sisteme geçmek
hem mesleki eğitimi hem de kaliteyi artırmayı hedefliyor. Uygulanmakta olan sekiz yıllık kesintisiz eğitim nedeniyle
meslek lisesine gidenlerin oranı yüzde 70'ten yüzde 30'a gerilemişti.
Yönlendirmeli eğitim sayesinde gençler neye ilgi duyuyorsa, neyi istiyorsa onu
okuyabilecek. Kesintisiz eğitimin 4+4+4 şeklinde düzenlenmesinin hem katsayıyı
kaldırmak hem de yönlendirmeyle mesleki eğitime gidenlerin oranlarını
yükselteceği düşüncesiyle yasa teklifine olumlu bakıyoruz.
Eğitim, bir ülkenin geleceğini
ilgilendiren en temel konudur ve halkın ihtiyaçlarına cevap vermek zorundadır. Doğruya
doğru, yanlışa yanlış diyebilmeliyiz. Eğitimde söz konusu olan çocuklarımızın
geleceği ise gerisi teferruattır. Milyonlarca mesleksiz lise
mezunu ve üniversite mezunu işsiz olacağına kolunda altın bilezik bulunan
meslek erbabı olarak nitelikli eleman yetişsin.
28 Şubat sürecinde anlamsız ve faydasız bir düşünceyle imam
hatip liselerinin önünün kesilmesi için zorlama bir kararla çıkarılan 8 yıllık
kesintisiz eğitimin vereceği yıkıma aldırmadan uygulanmaya koyulmuştur. Bu
kararla meslek liseleri yok olma noktasına geldi. Ve 8 yıllık kesintisiz eğitim
Türkiye'ye çok şeyler kaybettirdi.
Nurettin Özgenç, 15 yıldan beri
uygulanan eğitim sistemi ile küçültülen mesleki eğitim yapılan düzenlemeyle
yeniden hayat bulacaktır. Kesintisiz eğitim çıraklık kültürünü bitirdiği gibi
meslek liselerini de köreltti. Zira, gelişmekte olan ülkemizde çok sayıda teknik elaman ihtiyacı var. Bu ihtiyacı
karşılayacak olan da mesleki eğitim veren kurumlardır. Nitelikli eleman,
sanayici ve KOBİ'lerin vazgeçilmezi olduğundan bu kurumlar özendirilmelidir. Ben
bu açıdan yeni yasa teklifi ile birlikte on beş yıldır ortaöğretim
kurumlarımızı adeta çökerten ve ayrıştıran, üniversitelere girişte uygulanmakta
olan haksız katsayı uygulamasının kaldırılmış olmasını da, çok önemli bir adım
olarak görüyorum. Bu konuda defalarca vasıflı eleman bulunamıyor diye
sıkıntılarımızı dile getirdik.
4+4+4 formülü ile getirilen yasa
teklifini eğitimde fırsat eşitliğini sağlayacak büyük bir adım olarak
görüyoruz. Her şeyiyle örnek almaya
çalıştığımız gelişmiş AB ülkelerinde uygulanmakta olan eğitim sisteminin
reddedilmesi anlaşılır gibi değil. 4+4+4 formülünün uygulamaya geçmesi halinde
dünya eğitim sistemiyle mukayese yapacak duruma geleceğiz. İkinci dörtlük
sistem, okulların esnek olmasını sağlayacak. Öğrencinin yetenekleri ortaya
çıkacak.
Çırak yetişmeli
Eğitim alanında yapılacak her
değişiklik katılımı ve toplumsal uzlaşmayı gerektirir. Körü körüne karşı
çıkmanın bir anlamı yoktur. Ülkemizin ve halkımızın yararına olan konularda
destek olunmalı "28 Şubat'ın rövanşı alınıyor" gibi absürt sözler ile farklı mecralara çekilmemeli. Siyasilerimiz
eğitim konusunda ideolojik tavır alma yerine ülkemiz gençlerinin istikbali
açısından objektif davranmalı. Müspet tekliflere dahi "İnadım inat"
anlayışıyla karşı çıkılmamalı. Kademeli eğitim yasasıyla ilgili süreçte vatandaşın hiç bir
kaygısı yok. Aksine bu konuyu abartanların kendilerine göre değişik sorunları
var.
Özgenç, Eğitimi 4+4+4 şeklinde
kademelendiren ve 12 yılı zorunlu hale getiren yasa teklifinin genel kurulda
görüşülmesi sırasında önerimiz çıraklık yaşının 14'den 11'e düşürülerek, 4.
sınıftan sonra açık öğretime devam edilebilme imkanı sağlanmasıdır. Hatta
çocuklar hem okula gidip hem de bazı günlerde işletmelerde çırak olarak çalışıp
pratiklerini geliştirmeleri sağlanmalı. Çırak olunmadan kalfa olunamayacağından
çıraklık kavramı tekrar güncel hale getirilmeli.