İSTANBUL
04.02.2012
KOBİDER/ÖZGENÇ: Pancar Motor, General Motors
gibi kurtarılmalı
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler
Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç, Türkiye'de dizel motor üretmek
üzere, 23 Ocak 1956 yılında ülkenin küçük motor gereksinimini karşılamak
amacıyla 40 dönüm arazi üzerinde
kurulan
pancar üreticilerinin şirketi Pancar Motor, yıllardır konuşulan iflasının
eşiğine geldi ve mahkeme kararı ile fabrika binası tahliye edilerek arazisi satılığa çıkarıldı. Kamuya ödenmeyen prim borçları ve işçilerin
alacaklarına karşın makinelerinin bir bölümüne haciz konulan Pancar Motor
fabrikası kurulduğundan bu yana 500 bini
aşkın motorun üretildiği fabrikada şimdi makineler "tıkır tıkır "
çalışmıyor. Yüzde 80'i tarım olmak üzere farklı çap ve ebatlarda motor üreten Pancar Motor'un çok dayanıklı
ürünler imal etmesine rağmen rakiplerine göre daha pahalı olması ucuz ve düşük
kaliteli Çin mallarına karşın rekabet edemez hale gelmesine ve nihayetinde
kapanmasına neden oldu.
Türkiyenin ilk sanayi kuruluşu ünvanıyla
yerli motor üretiminde örnek fabrika olan Pancar Motor'un ekonomik zorluklar
nedeniyle üretimini durdurması yerli sanayinin ithal ürünler karşısında çektiği
güçlüğü ortaya koymaktadır. Pancar Motor fabrikası zorluklar nedeniyle el değiştirdi ama, eğer
Merhum Başbakan Prof.Dr. Necmettin Erbakan ve arkadaşları o yıllarda Gümüş
Motor'u kurmasaydı, bugün Pancar Motor diye bir fabrikamız olmayacaktı...
Fabrikanın kuruculuğu tabii ki önemli ama, daha da önemlisi ülke ekonomisine
katkısı, verimli çalışması, istihdam ve gelir yaratmasıdır. Bu tür yerli
sermaye ile fabrikaları kurmak çok güç, işletmek ise çok daha güç. Kuranlar da,
yaşatanlar da, işletenler de bu ülkeye iyilik yapmış oluyor.
Bayrampaşa Bereç sanayi bölgesinde bulunan
yerli sanayinin önde gelen fabrikalarından Gümüş Motor günümüzdeki adıyla
Pancar Motor'un çektiği sıkıntılardan kurtarılması lazım. Türkiyenin ilk sanayi
kuruluşu olan Pancar Motor fabrikasının kapısına kilit vurulması ekonomiye
vurulmuş gibidir. Dizel veya benzinli olmak üzere Türkiye genelinde yaklaşık
500.000 adet mamulü halihazırda kullanıldığı bilinmektedir.
Özgenç, iki buçuk yıl önce Pancar Motor'la aynı kaderi
paylaşmak üzereyken uçurumun kenarından, iflasın kıyısından dönen Amerikan
şirketi General Motors sağlanan 52 milyar dolarlık kurtarma kredisiyle bugün
“dünyanın en büyük otomobil üreticisi” unvanını geri aldı. GM, içinde bulunduğu
mali krizden kurtulmak için acil federal yardım talep ettiği eylem planında,
işçi, fabrika ve marka sayısını azaltma ve yöneticilerin maaşlarında kesinti
yapma sözü vermiş, hatta başkanının maaşını bir dolara düşürmüştü. Devlet kredi
vererek Amerika'nın en köklü şirketi GM'ye destek olmuş ve kriz kurbanı
olmasını önlemişti. Geçmişte ülkemizde Asil
Çelik fabrikası kur garantilerinin kaldırılması sonrası şirket zor duruma
düşmüş ve devletin himayesi altına alınmıştı. Aynı şekilde Pancar Motor düştüğü
çıkmazdan Asil Çelik ve General Motors örneğinde olduğu gibi kredi verilerek kurtarılmalı.
Tam
bu noktada yerli sermayedar insanlarımıza çok büyük görevler düşmektedir. Devlet
ve özel sektör elini taşın altına koymaktan çekinmemeli. Eğer gelecekte
çocuklarımıza işleyen bir fabrika bırakmak istiyorsak, bunun için gerekli tüm
özveriyi göstermeye çalışmalıyız. Zira ekilmeyen toprağın meyvesi de yabani
olur. Yani her şeyi oluruna bırakıp, tüm gelişmeleri sadece oturduğumuz yerden
izlemek, yıkıcı eleştirilerde bulunmak, bin bir türlü güçlüklerle bu fabrikayı
ayakta tutmaya çalışan kişilerin önlerine taş koymak anlamına gelir. Pancar
Motor'un önünde bulunan birçok sorunun çözümü noktasında, samimiyetle mücadele
edilmeli. "yerli malı yurdun malı" anlayışının tezahür etmesi için
yerli sermaye ile kurulan bu tür fabrikalara sahip çıkılmalı. Yerli üretimi desteklemek için kamunun alım gücü
önemli.Dolayısıyla devlet ucuz ithal mal
almak yerine pahalı da olsa yerli malını kullanmalı.Bu anlayış halk arasında da
teşvik edilmeli.Bu fabrikayı ayakta tutabilmek milli sanayiye destek olmak
demektir.