KOBİDER: İTHAL
DÜŞÜNCEYLE YERLİ ARABA YAPILMAZ
KOBİDER: YERLİ
OTOMOBİL YAPMAK İÇİN YERLİ DÜŞÜNMELİYİZ
KOBİDER: FASONCU
ANLAYIŞLA YERLİ ARABA İMAL EDİLEMEZ
Küçük
ve Orta Büyüklükteki işletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç, Bu
yılın başında Başbakan Erdoğan'ın ileri sürmesi ile bir anda ülke gündeminde tartışılan
yerli araba üretimi konusundaki gelişmeleri dernek olarak bizlerde dikkatle
izliyoruz. Yetkililerimizin ifadesine göre yerli otomobil için Türkiye'de 1
milyona yakın bir pazarın bulunduğu ve pazarın yüzde 20'sinin böylesine bir
üretime hazır olduğu belirtilmiştir. Hükümet, yerli otomobil üretilmesi
konusundaki çalışmalarını sürdürürken sektör temsilcileri de aracın imalinde
nasıl bir yol izleneceğini tartışıyor olması sevindirici bir gelişmedir. Geçte
olsa yerli otomobil konusunun tekrar gündeme gelmesi bizleri de bihayli heyecanlandırmaktadır.
Türkiye'nin ilk yerli otomobili olan
Devrim; araştırma,
geliştirme, tasarım, imalat, hatta imalat için gerekli makinelerin imali
safhaları da dahil olmak üzere dönemin kısıtlı imkânlarıyla 4,5 ay gibi bir zaman
içerisinde gerçekleştirildiği biliniyor. Günümüzde ise özel sektör ve kamu
elele vererek sekiz ayda Türkiye'nin ilk süratli amfibi gemisini yaptı. Aynı şekilde, Türk savunma sanayiinin en büyük
hayallerinden biri olan milli tank üretme projesi
ile ilk Türk muharebe
tankı Altay için düğmeye basıldı. Yani yerli gemi yapan, yerli tank Altay
projesini hayata geçirmeye çalışan Türkiye yeterli ve gerekli kaliteye sahip
otomobilini üretecek güçte olduğunun farkında olmalı. Avrupa'nın 6.
dünyanın 17. büyük ekonomisiyiz diyoruz ama yerli otomobilimiz dahi yok.
Bizlerde hala daha hangi firmanın distribütörlüğünü alabilmenin hesabını
yapıyoruz. Değişmeyen tek şeyin değişimin kendi olduğu unutmamalı. Başbakan
Erdoğan birilerinin yıllardır akıl edipte cesaret edemediğini çıkmış söylemiş.
Bize düşen bu temenninin gerçekleşebilmesi için destekleyici çalışmalar
yapmaktır.
Nurettin
Özgenç, Yerli otomobil konusunda Türkiye'nin en iddialı olduğu alanlardan
biride güçlü bir otomotiv yan sanayine sahip olması gerektiği bilinmeli.
Türkiye'de ki otomotiv yan sanayisinin gücü azımsanmayacak kadar büyük. Bu güç
yerli otomobil ile daha da ivme kazanabilir.
Yerli
otomobilin üretilebilmesi için satış, organizasyon ve servis ağı oluşturmada 3
milyar avroya yakın bir maliyetinin olacağı öngörülüyor. Maliyetler ve imalat
konusunda afaki rakamların ifade edilmesi ile daha şimdiden işi yokuşa sürmek istiyorlar.
Bu düşüncede olan kişilere şunu söylemek lazım bu işte gönlünüz yoksa açıkça
biz yokuz deyin.
Bazıları sanki bir yardımda, bir iyilikte
bulunacaklarmış gibi bir tavır takınırlar. Aslında böyle bir niyetleri yoktur.
Yapacakları, sadece söylemekten ibarettir. Bu tip davranış gösterenleri anlatan
atasözü de şudur: “Öpmeye meramı yok, yanağın nerde diye sorar.” Öpmeye niyeti
olan yanağın nerede diye sormaz! Birilerinin "Burada bilyalı rulman gibi
bazı parçalar var ki, bunları yerli olarak üretmek fevkalade pahalı olur"
demenin açıkça manası nedir anlamış değiliz. Süt içmek için evde inek beslemeye
gerek yok.
Özgenç,yerli otomobil üretilmemesinin en
büyük nedeni pazar payının ve marka olamamanın korkusudur. Bu korkuyu
üzerimizden atmalıyız. Fasoncu anlayıştan kurtulmalıyız. Artık günümüzde
fasoncu anlayışın geçerliliği yoktur. Ülkeler
kendi markalarını oluşturarak dışa bağımlılıktan kurtulabilir. İş adamlarımız
girişimcilik, güven ve zor olanı yapmaya çalışma gibi işleri pas geçmemeli.
Marka olamama korkusu, tutunamama endişesi yüzünden bugüne kadar hep fason
üretim yaptık. Halbuki yerli otomobili ülkemiz milli duygularla öyle bir
sahiplenir ki, sadece Türkiye satışları onu marka yapmaya yeter.
Yerli marka, yerli dizayn, yerli imalat
otomobili ülkemiz için bir prestijdir. Yerli marka, yerli dizayn ve yüzde yüze
varan oranlarda yerli parça kullanılarak yerli otomobili elbette Türkiye yapar,
Türkiye'nin buna uygun yetişmiş insan gücü, sanayisi,yan sanayisi,
dizaynerleri, teknik destek verecek üniversiteleri vardır. Ancak bunu yapmak
için konu ile ilgili kurum ve kuruluşların, üniversitelerin ortak çalışma
yaparak kısa, orta ve uzun vadeli bir
yol haritası yapması gerekir. Daha sonrası hükümet yerli marka otomobil için
gerekli olan vergi v.s desteği vermesi gerekir. Buraya kadar olan iş ve
işlemleri yapmak kolay en zoru sanayiciyi ikna etmektir, çünkü mevcut otomotiv
sanayicileri şu anda zaten otomobil üretiyor ve ürettiği otomobilleri
satıyorlar, bu nedenle otomotivciler böyle zahmetli bir işe girmek
istemedikleri için bahaneler üretiyorlar.
Nurettin Özgenç, Yerli
bir otomobilin üretilebilmesi için firmalarımızdan bir tanesi yeni bir marka,
yeni bir model ortaya koymak için 2.5,3 milyar Euro'luk yatırım yapmasını beklemek yerine bu önemli konuyu
millileştirilerek halkında hedeflenen projeye katılımı sağlanmalı. Yerli
otomobil ile alakalı olarak tanıtımlar yapılıp projenin getirisi hakkında
ekonomik verilerin hesaplanıp hisse senedi çıkarıp halka arz edilmeli. Veya
Boğaziçi köprülerinin yapımında olduğu gibi yabancı firmalara "yap işlet
devret" modeliyle fabrika kurdurulmalı belirlenecek tarihe kadar işlettikten sonra devrettiğinde de
özelleştirilmeli.